Jouluaatto alkoi Tartossa hotellimme aamiaisella. Melko pian aamiaisen jälkeen hyppäsimme bussiin ja lähdimme ajelemaan ympäri Tarttoa. Kaupunkihan on kuuluisa erilaisista yliopistoistaan ja niitä matkalla näkyi. Lisäksi pääsimme tutustumaan omakotialueeseen ja opas kertoi paljon Viron historiasta. Pieniä kommelluksiakin matkalla sattui, kun bussistamme hajosi ensin yksi jousi ja pian toinen. Paukahdus oli molempien kohdalla aikamoinen. Hieman nauratti, kun matkaa vain jatkettiin. Suomessa meininki olisi saattanut olla hieman erilainen.

Kiertoajelu kesti n. 1,5 tuntia, jonka jälkeen palasimme hotellimme eteen Raatihuoneen torille. Torilla soitti jo pieni orkesteri ja pian paikalle saapui Joulupukki ja Joulumuori. He kävivät sitten koputtelemassa Raatihuoneen ovea, josta ulos astui kaupunginjohtaja ja piispa. Suurin yllätys kaikessa oli, kun piispa luki aivan täysin saman joulurauhanjulistuksen, joka kuullaan myös Turussa. Tuli kotoisa olo. Meitä hieman huvitti, että uskonto ja pakanallisuus oli yhdistetty niin, mutta hyvähän se on, että toimeen tulevat.

IMG_20171224_115359.jpgIMG_20171224_115814.jpgIMG_20171224_120129.jpg

Joulurauhanjulistuksen jälkeen suuntasimme lämmittelemään pieneen sievään kahvilaan. Siellä päätimme koittaa paikallista glögiä. Itse en pitänyt ollenkaan, mutta tulipahan maisteltua uusia makuja.

Koska vapaata aikaa oli päivän aikana runsaasti, suuntasimme kauppakeskukseen ja vaateostoksille. Kaupoissa oli hyvin väkeä ja jouluaatto näkyi melko huonosti missään. Välillä se pääsi itseltäkin unohtumaan.

Shoppailureissun jälkeen palasimme takaisin hotellille laittaumaan illallista varten. Itseä hieman harmitti, että illallinen oli jo klo 18 aikaan. Tämän vuoksi jätimme siskon kanssa paikallisen joulukirkon väliin, sillä emme millään olisi kerenneet meikata. Muutenkin syömisaika tuntui hieman aikaselta.

Illallinen oli hotellin omassa ravintolassa. Ruoka oli suoraan sanoen melkoinen pettymys. Itse olin odottanut, että saisimme maistaa virolaista jouluruokaa, mutta se jäi kyllä vain haaveeksi. Ruuan lisäksi myös loppuilta lässähti aika tavalla. Illallinen oli syöty jo seitsemän jälkeen ja sen jälkeen oli jälleen vapaata aikaa. Hotellin oma baari ei ollut auki eikä mikään paikallisista pubeistakaan. Niinpä ilta meni lopulta vain hotellihuoneessa oleillessa. Siinä ne vähäisimmätkin joulufiilikset kyllä katosivat melko tehokkaasti. Mutta olipahan ainakin erilainen aatto.

Alkuruokana oli kreikkalainen salaatti

Pääruokana lohimedaljongi, mätikastike ja riisikakku

Jälkiruoaksi sitten vielä juustokakku, kahvi ja itse tilattu likööri